Categories
Uncategorized

Liva upp höstmörkret

Liva upp höstmörkret

Hösten är här och det blir lätt lite dystert när dagarna blir kallare, kortare och mörkare. Något som verkligen kan liva upp stämningen där hemma är fin inredning med härliga färger och mönster. Det kan vara små detaljer, som en fin bricka från Marimekko eller Arabia, eller varför inte något spännande från Bloomingville, vilka är kända för sina unika motiv och spännande material.

 När man har lite färg och mönster hemma kan man alltid få lite inspiration. Vad sägs om deras tallrik “Albert Kanin” med en söt liten kanin på i en ljusblå tekopp? Eller tallriken “Aruba Grön” med ett vackert botaniskt mönster med fina blommor på och vackra gröna blad. Bloomingville har också fina ljuslyktor i olika färger med häftiga mönster och former, vilket passar perfekt till hösten när det blir extra mysigt i hemmet med levande ljus av alla slag. Fyll på förråden med stearinljus, värmeljus och blockljus och släck taklamporna lite tidigare än vanligt för att låta kroppen komma in i en härligt avslappnad stämning på kvällen. Då kan du somna lättare, sova djupare och vakna fräsch och utvilad!

 Men det är inte bara de mysiga kvällarna med stearinljus och örtte som nalkas om hösten, utan det lönar sig också att dra nytta av solens strålar när solen skiner om morgonen. Vad sägs om att fixa till balkongen med lite nya balkongmöbler? Ta på dig en varm jacka och njut av morgonkaffet ute i solen, för forskningen visar allt tydligare att det är oerhört viktigt att vi får solens d-vitaminer året runt för ett starkt immunförsvar och gott humör

Categories
Uncategorized

Ett enkelt sätt att meditera på

Ett enkelt sätt att meditera på

Du har säkert fått höra att meditation är bra för den mentala och emotionella hälsan och det stämmer verkligen. Men det är många som tycker att det är svårt att meditera. Det finns många olika sätt att meditera på, så det kan vara svårt att veta vart man ska börja någonstans. Bara tanken på att behöva sätta sig ner och blunda och bara vara still och “inte tänka” kan också kännas väldigt svårt. Om någon säger “tänk inte på clip on löshår” så tänker man så klart på clip on löshår helt automatiskt och på samma sätt är det svårt att rensa tankarna på beställning.

 Men den goda nyheten är att man inte alls behöver sluta tänka för att meditera. Tricket är att skifta fokus på något annat och det mest uppenbara är att rikta sin uppmärksamhet på andningen. Vi andas ständigt in och ut. Om man bara sätter sig ner bekvämt i soffan och andas medvetet utan att försöka sakta ner andningen alls, utan bara andas helt normalt, och fokuserar på det i fem minuter, så känner man sig mycket lugnare efteråt.

För att ta det till nästa nivå och skapa en kontakt med sig själv på ett lite djupare plan så kan man lägga en hand på hjärtat medan man andas. Bara håll en hand över hjärtat och andas in och ut i några minuter. Det är helande, lugnande och rogivande. Om du tycker att fem minuter låter som för lång tid kan du börja med två minuter.