Categories
Uncategorized

Ett enkelt sätt att meditera på

Ett enkelt sätt att meditera på

Du har säkert fått höra att meditation är bra för den mentala och emotionella hälsan och det stämmer verkligen. Men det är många som tycker att det är svårt att meditera. Det finns många olika sätt att meditera på, så det kan vara svårt att veta vart man ska börja någonstans. Bara tanken på att behöva sätta sig ner och blunda och bara vara still och “inte tänka” kan också kännas väldigt svårt. Om någon säger “tänk inte på clip on löshår” så tänker man så klart på clip on löshår helt automatiskt och på samma sätt är det svårt att rensa tankarna på beställning.

 Men den goda nyheten är att man inte alls behöver sluta tänka för att meditera. Tricket är att skifta fokus på något annat och det mest uppenbara är att rikta sin uppmärksamhet på andningen. Vi andas ständigt in och ut. Om man bara sätter sig ner bekvämt i soffan och andas medvetet utan att försöka sakta ner andningen alls, utan bara andas helt normalt, och fokuserar på det i fem minuter, så känner man sig mycket lugnare efteråt.

För att ta det till nästa nivå och skapa en kontakt med sig själv på ett lite djupare plan så kan man lägga en hand på hjärtat medan man andas. Bara håll en hand över hjärtat och andas in och ut i några minuter. Det är helande, lugnande och rogivande. Om du tycker att fem minuter låter som för lång tid kan du börja med två minuter.