Categories
Uncategorized

Tips för bättre sömn

Tips för bättre sömn

God sömn är ett av hälsans hörnstenar och under de senaste åren har det gjorts mycket intressanta studier inom detta område. Med nya tekniska lösningar och smarta produkter kan man använda sig av allt från tyngdtäcken och sov-appar till tyngda ögonmasker och magnesiumtillskott för att sova bättre om natten. Vi är alla unika, så vad som funkar för en annan kanske inte funkar ultimat för dig, och därför lönar det sig verkligen att experimentera lite med de tillskott och produkter som finns ute på marknaden just nu.

Tyngdtäcken är precis vad det låter som – täcken som är tunga. De har inbyggda tyngder i olika material och av olika vikt som gör att man kan slappna av på ett helt annat sätt när man kryper in under täcket. Allt från fyra till 13 kilo tunga täcken används av både män och kvinnor i vuxen ålder för att lätta på oron, motverka depression, förbättra blodcirkulation och balansera kroppstemperaturen när man sover. Studier har visat att tyngdtäcken hjälper mot både ångest och sömnlöshet, så det kan vara något att testa om man har svårt att sova gott om natten.

Både öronproppar och ögonmasker är också populära just nu, som används för att stänga ute världens oväsen och ljus som annars kan störa den djupa sömnen. Ögonmasker rekommenderas inte för ögoninflammation barn eftersom ögonen då bör få andas fritt och det är bättre att man inte rör ögonen alls när de är inflammerade, men om ögonhälsan är på topp så kan både barn och vuxna använda ögonmasker för djupare sömn.