Categories
Uncategorized

Vad du kan göra för någon som mår dåligt

Vad du kan göra för någon som mår dåligt

Om du inte är utbildad psykolog eller terapuet behöver du inte lösa eller ta dig an problemen en person med depression har. Det finns människor med universitetsutbildningar som jobbar med detta, så låt dem ta hand om det. Självklart vill du hjälpa till om du känner någon som mår dåligt – men det kan du göra på andra sätt än att försöka lösa alla problemen.

Lyssna

Att tala är silver, men att lyssna är guld. Uttrycket kan inte passa in mer än vad det gör här, när man ska stötta någon som mår dåligt. Lyssna på och ta in vad hen säger. Du behöver inte hålla med i allt eller ens förstå, men validitet kan vara otroligt viktigt för att personen ska må bättre och inte känna sig som den mest ensamma personen i världen.

Ha tålamod

Det kan ta lång tid för någon att börja må bra eller bli av med en depression. Då är det enda du kan göra att ha tålamod och acceptera den tid det tar. Slå dig ner i dina sköna utemöbler, lyssna på vad personen har att säga och och hjälp hen att läka i sin takt. Personen behöver göra aktiva val, något du kan hjälpa till med genom att stötta i vått och torrt.

Stötta

Alla vill ha olika stöttning i en sådan här situation, och det kan även skifta från stund till stund. Stötta personen efter hens villkor och vad hen önskar. Ibland är faktiskt det bästa du kan göra att bara bidra med sådant som du tror kan hjälpa – i stunden kanske det är att tillaga en god måltid eller att göra ett mättande mellanmål som personen i fråga själv inte orkar göra. Ta hjälp av dina smarta blenders och fixa det som du vill ge till personen som mår dåligt.

Categories
Uncategorized

Givande utomhusaktiviteter

Givande utomhusaktiviteter

Ett bra humör och välmående kropp är ofta ett resultat av hur dagen har styrts upp och hur hälsosam du är. Mer motion och mer sunda matvanor kommer att ge dig mängder av fördelar och påverka både hur din kropp mår, men också den mentala hälsa. Studier visar att motion kan dämpa ångest och depressioner, samtidigt som det främjar till ett sundare tankesätt och bättre humör.

Men att försöka involvera mer motion i vardagen kan ibland vara knepigt och kanske en cykeltur, tripp till gymmet eller en lång promenad inte alltid känns så lockande. Det allra bästa resultatet får du om du varierar dina aktiviteter, så för att ge dig lite inspiration har vi skapat denna artikel.

 

Åk på cykelsemester

Sverige har så mysigt att upptäcka från en cykel och mängder av trevliga stigar, havsnära campingar och mindre samhällen bjuder på en varierande cykelupplevelse som vi vet att hela familjen kommer att uppskatta. Så istället för att åka utomlands på solsemester, varför inte boka in en cykelsemester istället? Investera i en bra cykelvagn och du kan genast ta med fler tillhörigheter och upptäcka vackra Sverige från sin allra bästa sida. Vart du vill cykla och hur långa sträckor kommer du ha som mål att klara av?

Börja åka rullskidor

På ett par rullskidor kommer det verkligen att gå undan och du kan susa fram på landsvägarna och genom stadsparkerna. En väldigt rolig utomhusaktivitet som även gör att du kan träna inför skidsäsongen. Välj passande utrustning, skor och tillbehör och sedan är det bara att ge sig iväg. Fördelen med rullskidor är att du kan upptäcka platser som ligger lite längre ifrån din bostad än om du till exempel skulle promenera.

Men vi vet att du kommer hitta en aktivitet som passar dig perfekt och rotera träningspassen för att göra dem roligare.